Açık Çağrı: Female Gaze Eğitim Programı Rena Effendi ile Fotoğraf Atölyesi: Bir insan hikâyesi anlatmak (28-31 Ekim)
212 Photography Istanbul’un ABD’nin Türkiye’deki Diplomatik Misyonu’nun değerli katkılarıyla gerçekleştireceği Female Gaze (Kadın Bakışı) başlıklı proje kapsamında, Rena Effendi’nin eğitmenliğinde yapılacak.
‘Bir insan hikâyesi anlatmak’ başlıklı eğitim programı için açık çağrı:
Female Gaze (Kadın Bakışı) görüntü deneyimini kayıtlara fotoğraf olarak geçiren, çoğunluk durumundaki bakışı sorgulayan ve bu bahsi geçen çoğunluk bakışın medya ve toplum üzerinde yarattığı kaçınılmaz etkiyi eşitlikçi temeller üzerinden yeniden düzenlemeyi arayan bir proje.
Projenin çıkış noktasını, dünya genelinde ayrımcılık gören kadın ve LGBTQI fotoğrafçı ve foto muhabirlere medyada tanınan kısıtlı özgürlük alanı ve sektördeki cinsiyet eşitsizliği oluşturuyor. Günlük olarak karşımıza çıkan fotoğrafların oluşturulma aşamasında ezici bir çoğunluğa karşılık
gelen male gaze (erkek bakışı), toplumsal fotografik hafızanın patriyarkal etki altına girmesine yol açıyor. Proje, dünyayı ve kültürler arası diyalogu foto muhabirliğe ve fotoğraf sanatına daha eşitlikçi bir bakış üzerinden deneyimleyerek bir tartışma ortaya koymayı amaçlıyor.
Türkiye’den ve ABD’den kadın fotoğrafçıların ve muhabirlerin dahil olacağı Female Gaze kapsamında sergi, söyleşiler, paneller ve eğitim çalışmalarına yer veriliyor.
Fotoğrafçılık ve diğer disiplinlerde ayrımcılık gören bireyleri güçlendirerek foto muhabirlik alanındaki ve medyadaki cinsiyet eşitsizliği kaynaklı boşlukların kapatılmasına katkıda bulunmak amacıyla gerçekleştirilecek Female Gaze programı dahilinde; 28-31 Ekim arasında Rena Effendi yürütücülüğünde bir fotoğraf eğitim programı Müze Gazhane’de gerçekleşecek.
Rena Effendi, kendisini “küresel hikâye anlatıcı” olarak tanımlayan ve işleri sosyal eşitsizlikler, çatışmalar ve çevre temalarında şekillenen ödüllü bir belgesel fotoğrafçısı.
Eğitim programına katılmak isteyen fotoğrafçı ve foto muhabirler, ekte yer alan başvuru formunu eksiksiz doldurarak başvurularını iletmeleri gerekmektedir.
Başvuru için son tarih: 20 Ekim’dir.
Bu proje, ABD Büyükelçiliği Hibe Programı kapsamında desteklenmektedir. Proje kapsamındaki program ve içerikler, belirtilen görüşler, bulgular ve sonuçlara ilişkin tüm sorumluluk yürütücü kişi ve kuruma ait olup, ABD Dışişleri Bakanlığı’nın görüşlerini yansıtmamaktadır.
Başvuru sürecine ilişkin önemli notlar:
1) Başvuru adresi: [email protected].
2) Başvurularınızın değerlendirmeye alınması için ileteceğiniz e-postanın konusunda ‘Female Gaze – Eğitim Programı Başvurusu’ yazmasına lütfen dikkat ediniz.
3) Program 35 yaş altı kadın ve LGBTQI fotoğrafçılara açıktır.
4) Eğitim programının dili İngilizcedir. Katılım için ileri seviyede İngilizce bilgisi gerekmektedir. 5) COVID-19 önlemleri kapsamında gerçekleşecek eğitim programının kapasitesi 15 kişiyle sınırlıdır.
6) 28-31 Ekim arasında Rena Effendi yürütücülüğünde gerçekleşecek eğitim programı Müze Gazhane’de gerçekleşecektir. Eğitim programı ile ilgili detaylar başvurusu kabul edilen katılımcılara e-posta yoluyla iletilecektir.
7) İstanbul dışından gelecek olan fotoğrafçıların tüm ulaşım, yemek ve konaklama masrafları program yürütücüleri tarafından karşılanacaktır.
Rena Effendi
Sosyal adalet, çatışma ve çevre konularına odaklanan Rena Effendi’nin çalışmaları önemi yerelden evrensele uzanan sorular uyandırır.
– – –
İstanbul’da yaşayan belgesel fotoğrafçısı Rena Effendi’nin erken eserleri petrol endüstrisinin insan yaşamı üzerindeki etkilerine dayanıyor. Gürcistan-Türkiye boyunca 1700 kilometrelik bir petrol boru hattını takip eden sanatçı, bu süreçte pek çok hikâye topladı. Altı yıla yayılan proje, 2009’da Schilt Publishing tarafından Pipe Dreams: A Chronicle of Lives along the Pipeline isimli bir kitap aracılığıyla yayınlandı. 2013’te aynı yayınevinden çıkan ikinci monograf kitabıLiquid Land’de, Effendi şiirsel bir görsel anlatımla, Sovyetler Birliği döneminde Azerbaycan’da 30,000’den fazla kelebek toplayan entomolojist babasının topladığı kelebeklerle kendi fotoğraflarını eşleştirdi.
Effendi’nin fotoğrafları uluslararası medyanın gözünden düşmüş ve sessiz coğrafyalardaki hayatlara tanıklık eder. Prince Claus Fund Award komitesinin kelimeleriyle, Effendi’nin fotoğraflarında iki unsur öne çıkar; derin bir empati ve insan ruhunu sessiz bir kutlaması. Dünyadaki unutulmuş komünitelerin bireysel çelişkileri mercek altına alarak, toplumsal ötekileştirme, savaş sonrası travmaları ya da çevresel yozlaşma gibi huzursuz evrensel konulara eğilir. Portreleri yerinden edilmiş ve aciz bırakılmışların dilsiz acısına tercüman olurken, en çok da hayatta kalma mücadelesinin yüceliğine değinir. Effendi’nin yirmi yılı aşkın bir zamana yayılan, samimiyeti ve bireysel tecrübeleri belgelediği bu yer ve portre koleksiyonu, insanoğlunun direncine dair bir kanıt olarak karşımıza çıkıyor.
Effendi fotoğraflarıyla Prince Claus Fund Award for Culture and Development ve SONY World Photography Award’ın Güzel Sanatlar kategorisi de dahil olmak üzere pek çok uluslararası ödülün sahibi oldu. Chernobyl: Still Lives in the Zones serisiyle Prix Pictet Award in Photography and Sustainability ödülüne aday gösterildi. 2014 yılında World Press
Photo’nun yarışmasında portre kategorisinde iki ödüle layık görüldü. Kısa filmi Spirit Lake, New York’ta bulunan Modern Museum of Art’ın Doc Fortnight 2018 International Festival of Nonfiction etkinliğinde gösterildi. Fotoğrafları Saatchi Gallery Londra, Aperture Gallery New York, Miami Art Basel, North Dakota Museum of Modern Art, İstanbul Bienali ve Venedik Bienali’nde sergilendi. Baskıları Istanbul Modern, the Prince Claus Fund, North Dakota Museum of Modern Art ve New York’ta The Open Society Foundation koleksiyonlarında, eserleri National Geographic Magazine, The New Yorker, New York Times magazine, GEO, Daily Telegraph, Newsweek, TIME, Le Monde, Marie Claire, Vogue, The Sunday Times, New York Magazine gibi pek çok yayında yer almaktadır.